dinsdag 31 juli 2012

Vierkante meters op Funda

Vierkante meters in makelaarsland.....hoe zit dat nou eigenlijk precies?

Ik kom het wekelijks tegen bij bezichtigingen voor en met mijn aankoopklanten van woningen in Amsterdam....ik loop een appartement in welke volgens Funda en de verkopend makelaar een bepaald aantal vierkante meters is, maar toch een stuk kleiner aanvoelt. Optisch bedrog? Verkeerde indeling? Of toch niet zo groot als beweerd wordt?

Een aantal jaar geleden was het voor makelaars en verkopers redelijk normaal om vierkante meters naar boven af te ronden. Verschillen van 10-20% kwam ik regelmatig tegen. Ik was niet de enige die het opviel, zo heeft Tros Radar er een programma aan gewijd en kwam tot de schokkende conclusie dat er weinig ethiek was bij de makelaars en dat vierkante meters vaak werden verzonnen.

Sinds het invoeren van een boete door onder andere de NVM bij het niet inmeten volgens de NEN2580 norm is hier enigszins verandering in gekomen. Steeds vaker zie je een plattegrond toegevoegd met de afmetingen erin of staat er duidelijk bij dat de woning ingemeten is volgens de NEN2580 norm.

Leica, afstandsmeter, makelaar, aankoopmakelaar, Busker Makelaardij, huis kopen, verkopend makelaar, Amsterdam

Om er toch zeker van te zijn dat mijn klant geen kat in de zak koopt, meet ik het appartement dat mijn klant wil kopen altijd na met een lasermeter. En helaas kom ik nog steeds tegen dat de opgegeven vierkante meters niet altijd kloppen. Ik kom er zelfs wel eens achter dat de maten op de plattegrond niet eens correct zijn. Dan hoop ik maar dat de verkopend makelaar een meetfout heeft gemaakt en dat dit niet moedwillig is geweest.


Belangrijk dus om bij het kopen van een huis altijd alles na te gaan en na te kijken wat er door de verkoper en zijn of haar makelaar verteld wordt. En als je twijfelt of niet weet waar je nog meer op moet letten bij het kopen van een huis? Schakel Busker Makelaardij dan in als aankoopmakelaar, dan weet je zeker dat alles goed gecheckt wordt.

Voor nu nog even de belangrijkste punten voor het meten van de gebruiksoppervlak wonen op een rij:

- Buitenmuren tellen niet mee, maar de binnenmuren wel
- Oppervlaktes onder schuine daken onder de 1,50 meter tellen niet mee
- Oppervlaktes onder trappen tellen wel mee
- Trapgaten tot 4m² tellen mee, trapgaten groter dan  4m² tellen echter niet mee
- Erkers en nisjes kleiner dan 0,5m² tellen niet mee
- Dragende muren in het appartement / in de woning, leidingkokers, ed tellen wel mee
- Bij appartementen tellen gezamenlijke ruimten zoals trappenhuizen niet mee


Geen opmerkingen:

Een reactie posten